دستگاه پرس ممبران | ماشین سازی آریا

اهمیت کنترلر در دستگاه پرس ممبران

دستگاه پرس ممبران

در بررسی دستگاه پرس ممبران و قطعات به کار رفته در آن، گزینه‌های مختلفی وجود دارد که در نهایت توجه و حواس ما را از کنترلر ها پرت می‌کنند. اما جالب است بدانید که کنترلر به عنوان بخشی مهم و تاثیرگذار در این دستگاه‌ها معرفی می‌شود و پل ارتباطی اپراتور با دستگاه در نظر گرفته می‌شود. زمانی که از سیستم‌های الکتریکی و الکترونیکی برای دستگاه‌های پیشرفته استفاده شد، نقش اپراتورها در فعالیت‌های مکانیکی به حداقل رسیده و بیشتر کارهای دستگاه به کمک کنترلر انجام می‌شود. به همین دلیل، نادیده گرفتن نقش این ابزارها در دستگاه پرس ممبران یک اشتباه بزرگ محسوب می‌شود و لازم است که در بررسی‌ها و مطالعات مربوط به دستگاه، عملکرد آنها مد نظر قرار گیرد.

با توجه به مقاله‌ها و مطالب متعدد ذکر شده در مورد دستگاه‌های پرس وکیوم و دستگاه پرس ممبران در وب سایت ماشین سازی آریا، توصیه می‌کنیم که این مطلب را نیز به طور کامل مطالعه کنید.

نقش کنترلر در دستگاه پرس ممبران چیست؟

 

قبل از ظهور دستگاه‌های پیشرفته مانند دستگاه پرس ممبران و دستگاه‌های سیان سی، عملاً کلیه فعالیت‌ها با کمک دست و با کمک نیروی انسانی انجام می‌شد ( بگذریم که خیلی از محصولاتی که الان تولید می‌شوند، به لطف ظهور چنین دستگاه‌هایی بوده است ). این موضوع باعث می‌شد که فرایند تولید این محصولات زمان‌بر، سخت و با خطای انسانی همراه باشد.

با ورود تکنولوژی به صنعت و استفاده از کنترل کامپیوتری در دستگاه‌های سیان سی و دستگاه پرس ممبران وارد یک فاز جدید در این حوزه شدیم که نقش اپراتورها کاهش یافت. اما هنوز هم ارتباط بین انسان و برنامه کامپیوتری مختل بود که با ظهور کنترلرها این مشکل نیز برطرف شد. کنترلر ها یک صفحه کلید در اختیار کاربر قرار می‌دهند که در آن دکمه‌های مختلفی تعبیه شده است و کاربر به کمک آن‌ها می‌توانند بخش‌های مختلف دستگاه را کنترل کند. به عنوان مثال، در این صفحه کلید، یک بخش مختص به تنظیم درجه حرارت کوره در نظر گرفته شده است که برای نرم کردن روکش pvc و فعال کردن چسب دو مرحله‌ای استفاده می‌شود. یک بخش دیگر این صفحه، به تعیین زمان بندی قرار گرفتن کوره بر روی میز دستگاه پرس ممبران اختصاص یافته است که زمان روکش کردن نمونه کارها تعیین کند. بخش‌های دیگری برای حرکت دادن جکهای پنوماتیکی، ریل‌های کشویی، ایجاد وکیوم و خلأ و روشن و خاموش شدن فضای داخلی کوره نیز در این صفحه قرار دارد. بنابراین کاربر می‌تواند به کمک کنترلر تمامی بخش‌های دستگاه‌های پرس وکیوم را کنترل کند و فعالیت دستگاه را در اختیار داشته باشد.

انواع کنترلرهای موجود در بازار

همانطور که دیدید، نقش کنترلر ها در دستگاه پرس ممبران غیر قابل انکار است و به طور مستقیم بر روند کار دستگاه تأثیر گذار است. به طور خلاصه، کنترلر را می‌توان پل ارتباطی تکنیسین و دستگاه در نظر گرفت که کلیه رفتارها و حرکات دستگاه را تعریف می‌کند. اما به طور کلی کنترلر های موجود در بازار را در سه دسته کلی قرار می‌دهند که تنها یک نمونه از آنها در دستگاههای پرس وکیوم کاربرد دارد.

  • کنترلرهای کامپیوتری: این کنترلر ها برای انجام فعالیت خود از فضای cpu و پردازشگر کامپیوتر استفاده می‌کنند و برای فرایندهای پیچیده به کار گرفته می‌شوند. این ابزارها دارای یک نرم افزار اختصاصی هستند که بر روی کامپیوتر نصب می‌شوند و در جریان کار آن محاسبات پیچیده‌ای صورت می‌گیرد. سرعت عمل و مکانیزم کارکرد کنترلر های کامپیوتری به سرعت کامپیوتر و پردازش آن بستگی دارد و به طور مستقیم از لحاظ عملکرد با یکدیگر در ارتباط هستند. معمولاً این کنترلر ها در دستگاه پرس ممبران کاربرد ندارند و سرعت عمل پایین مانع از استفاده از آن‌ها می‌شود.
  • کنترلرهای نیمه کامپیوتری: در این کنترلر ها از بردهای الکترونیکی برای انجام دستور استفاده می‌شود و پردازش آنها توسط میکروها صورت می‌گیرد. اتصال کنترلرهای نیمه کامپیوتری به کامپیوتر از طریق پورت‌های usb انجام می‌گیرد و بخشی از محاسبات و بررسی دستورها توسط کامپیوتر انجام می‌شود. نکته مهم در مورد این ابزارها این است که نمی‌توانند به صورت مستقل عمل کنند و لازم است که در زمان کار کردن دستگاه، ارتباط آن با کامپیوتر حفظ شود. با توجه به مستقل نبودن این کنترلر ها، طرفداران چندانی برای استفاده در دستگاه پرس وکیوم ممبران ندارند و استفاده از آنها بسیار محدود است.
  • کنترلرهای مستقل: در مقابل دو کنترلر ذکر شده فوق، کنترلر های مستقل هستند که نیازی به استفاده از کامپیوتر ندارند و از پردازشگرهای مستقیم و داخلی برای بررسی دستورها استفاده می‌کند. این کنترلر ها فضایی هم مانند یک صفحه کلید معمولی در اختیار کاربر قرار می‌دهند و کاربر از طریق دستورهای فیزیکی، مانند فشردن دکمه و یا لمس کردن یک صفحه، کلیه دستورهای لازم را صادر می‌کند و به همین دلیل استفاده از آنها در دستگاه پرس ممبران به وفور دیده می‌شود.
چرا کنترلرها مهم هستند؟

اهمیت کنترلر ها در دستگاه پرس ممبران بر کسی پوشیده نیست و کسانی که تاکنون وظیفه تکنسین یا اپراتوری این دستگاه‌ها را برعهده داشته‌اند، به خوبی می‌دانند که این ابزار چه تاثیری بر عملکرد آنها دارد. اگر به روند اجرای یک پروژه در دستگاههای پرس وکیوم برگردیم، قرار دادن نمونه بر روی میز و تنظیمات مربوط به روکش پی وی سی به صورت دستی و توسط تکنسین انجام می‌شود. اما از این لحظه به بعد نقش کنترلر پر رنگ‌تر می‌شود و بدین صورت خود را نشان می‌دهد که به کمک جک‌های پنوماتیکی و ریل‌های کشویی، زمینه انتقال کوره بر سطح میز را فراهم می‌کند. در بخش دیگر از این صفحه، کاربر مشخص می‌کند که درجه حرارت کوره به چه شکلی بالا رود، تا چه اندازه‌ای گرم شود و مجدداً تا چه اندازه‌ای سرد شود. در ضمن یک زمان سنج در این کنترلر تعبیه شده است که می‌توان زمان قرارگیری کوره بر روی میز را در آن مشخص کرد. اگر اپراتور نسبت به مواد اولیه و روکش شناخت کافی داشته باشند، به راحتی زمان مناسب کار کردن المنت‌های برقی را می‌داند و از طریق تنظیم کردن مدت زمان کار المنت‌ها، نحوه قرارگیری روکش و کیفیت نهایی کار را تضمین می‌کند.

دستگاه vacuum press
سی ان سی منبت

استعلام قیمت محصولات

جهت استعلام قیمت انواع دستگاه ها، لطفا با شماره های دفتر فروش تماس حاصل نمایید

فهرست
فروش فوق العاده ماشین آلات CNC با اقساط 24 تا 36 ماهه( کلیک کنید )
+ +