دستگاه سی ان سی | ماشین سازی آریا

چگونه بازدهی دستگاه سی ان سی را بهبود ببخشیم؟

دستگاه سی ان سی

در مطالب قبلی، دستگاه سی ان سی را به عنوان یک ماشین بزرگ و با قطعات مختلف و متعدد معرفی کردیم که می‌تواند برای اهداف مختلفی به کار گرفته شود و معمولاً انتخاب مناسب شرایط عملکرد آن، بازدهی بالای آن را به دنبال خواهد داشت. هرکدام از بخش‌های این دستگاه، دارای یک شرایط بهینه و استاندارد هستند که قبل از شروع کار با دستگاه باید آنها را لحاظ کرد و نسبت به انتخاب آنها حساسیت به خرج داد. در حقیقت، دستگاه سی ان سی یک ماشین همه کاره نیست که از آن برای همه مواد و در هر شرایطی استفاده کرد و در مورد آن ملاحظه چیز خاصی در نظر نداشت.

طبق تعریف، دستگاه سی ان سی به عنوان یک ماشین مکانیکی معرفی می‌شود که تحت کنترل نرم افزار مخصوص به خود قرار داشته و الگوهای آن توسط نرم افزارهای طراحی آماده می‌شود. الگوی مورد نظر از نرم افزار طراحی به نرم افزار کنترل انتقال داده شده، اپراتور داده‌ها و اطلاعات را در آن وارد می‌کند، و در نهایت دستگاه شروع به کار بر روی نمونه کار مختلف می‌کند. می‌بینیم که بخش‌های مختلفی در عملکرد این دستگاه تأثیر گذار هستند. از نرم افزار و بخشش هوشمند گرفته تا قطعات و ابزار برشی، در بازده این دستگاه موثرند. به همین دلیل، در این مطلب سعی می‌کنیم که روش‌هایی برای افزایش بازدهی دستگاه سی ان سی پیشنهاد دهیم که با توجه به سابقه ما در کار با این دستگاه‌ها گردآوری شده‌اند.

استفاده از دستگاه سی ان سی متناسب با نیاز خود

باز هم تکرار می‌کنم، اگرچه دستگاه سی ان سی یک ماشین قوی و با قابلیت‌های متعدد دست، اما یک دستگاه همه کاره نیست و باید شرایط بهینه و متناسب با آن فراهم شود. هنگام انتخاب و کار با این دستگاه‌ها باید توجه شود که دستگاه مورد نظر برای چه اهدافی انتخاب شده است و دقیقاً می‌خواهیم از آن چه کارایی دریافت کنیم. به عنوان مثال، برخی از صنعتگران مایلند که از این دستگاه برای برش چوب به شکل دو بعدی و سه بعدی استفاده کنند؛ این در حالی است که برخی دیگر از آنها دستگاه را برای کار بر روی مواد پلاستیکی و یا مواد فلزی استفاده می‌کنند. بنابراین این دو طیف نمی‌توانند یک دستگاه با یک ویژگی انتخاب کنند. در طرف دیگر، برخی به دنبال راه اندازی یک کارگاه کوچک هستند، و برخی نیز مایل به توسعه کسب و کار خود و استفاده از دستگاه‌های بزرگ هستند.

با این تفاسیر، لازم است که بین قابلیت‌های دستگاه، اندازه آن، تعداد ساعت کارکرد دستگاه و مشخصات فیزیکی آن، با هدف نهایی کارگاه تناسب وجود داشته باشد و از این طریق بازدهی بیشتری از دستگاه سی ان سی نصیب خریدار شود.

با بالا بردن مهارت کار با دستگاه

ما به هر اندازه که بخواهیم نقش اپراتور در کار با دستگاه سی ان سی را به حداقل برسانیم و بیشتر بر روی توانایی نرم افزار کنترل مانور دهیم، باز هم در نهایت به مهارت کار با دستگاه توسط اپراتور خواهیم رسید و نمی‌توانیم نقش آن را انکار کنیم. از لحظه شروع کار دستگاه که با روشن شدن آن آغاز می‌شود، تا اتمام کار که دستگاه خاموش شده و از چرخه خارج می‌شود، اپراتور با دستگاه در ارتباط است و بخش‌های مختلف آن را کنترل می‌کند. به همین دلیل امکان بی‌خیال شدن و کنار گذاشتن اپراتور در دستگاه‌ سی ان  سی وجود ندارد. حال اگر به شکل مرحله‌ای به بررسی نقش اپراتور و مهارت آن در این دستگاه‌ها بپردازیم، شاهد هستیم که از طراحی در نرم افزار طراحی، وارد کردن اطلاعات در نرم افزار کنترل، انتخاب به مواد مناسب با توجه به ابزار برشی، نظارت بر عملکرد دستگاه در شرایط مختلف، و در نهایت تعمیر و نگهداری دستگاه؛ اپراتور نقش محوری در عملکرد دستگاه  سی ان سی دارد.

با انتخاب دستگاه مناسب با قطعات باکیفیت

منصفانه نیست که به دستگاه سی ان سی اشاره کنید و نقش سازندگان را در بازدهی آنها نادیده بگیریم. در حقیقت باید اذعان کرد که نقش اول در کیفیت و کارایی دستگاه را شرکت سازنده بازی می‌کند و اگر دستگاه مناسبی از کارخانه آنها خارج شود، عملاً اپراتور و کاربر نیز می‌توانند از آنها کار بیشتر و بازدهی بالاتری دریافت کند. چندین شرکت ژاپنی، آمریکایی و آلمانی در حوزه تولید دستگاه سی ان سی فعالیت دارند و هر کدام از آنها قابلیت‌های مختلفی در دستگاه خود ایجاد کرده‌اند. کیفیت قطعات این دستگاه‌ها بسیار مهم است و بازدهی نهایی دستگاه نیز به این قطعات بستگی دارد. بنابراین زمانی که به دنبال یک دستگاه برای کارگاه خود هستیم و می‌خواهیم سرمایه گذاری ما در بلندمدت نتیجه مناسبی داشته باشد، باید به سراغ برندها و شرکت‌هایی برویم که قبلاً در بازار به محبوبیت کافی رسیده‌اند و در سطح جامعه به عنوان دستگاه‌های مناسب و با طول عمر بالا شناخته می‌شوند.

با انتخاب مواد متناسب با توانایی دستگاه

قطعات مناسب، برند معروف و محبوب، مهارت کارگاه و تناسب بین اندازه و قابلیت دستگاه سی ان سی با هدف‌گذاری کارگاه، در نهایت باید با انتخاب مواد متناسب با توانایی دستگاه همراه شوند. ابزار برشی در این دستگاه‌ها نقش بسیار مهمی دارد و استفاده از این دستگاه در حوزه‌های مختلف، تحت تأثیر همین ابزار برشی قرار دارد. اگر ابزار برشی برای فرز کاری و برشکاری بر روی فلزات اختصاص یافته باشند، انتخاب مواد آن باید یک فلز باشد. در مورد سایر مواد نیز به همین روال باید رفتار کرد و نقش اپراتور در این مرحله بسیار مهم است. در حقیقت این اپراتور است که مشخص می‌کند دستگاه سی ان سی مورد نظر برای کار بر روی کدام مواد مناسب است و می‌تواند آنها را برش دهند. انتخاب مواد متناسب با توانایی دستگاه به معنی بازدهی بیشتر و طول عمر بالاتر است.

به کمک بهبود محیط کاربری نرم افزار دستگاه سی ان سی

محیط کاربری نرم افزار دستگاه سی ان سی چیزی نیست که توسط ما تغییر کند یا در آن بخشهای مختلف را حذف یا اضافه کنیم؛ اما نکته‌ای که در گرفتن بازدهی مناسب از لحاظ سرمایه گذاری اهمیت دارد، این است که نرم افزار مورد نظر باید محیط کاربری راحتی در اختیار اپراتور و کاربران دستگاه قرار دهد تا آنها نیز بتوانند در شرایط مختلف از آن استفاده کنند. اگرچه ما نمی‌توانیم نرم افزار را تغییر دهیم، اما این امکان را داریم که نرم افزار مناسب با شرایط خود انتخاب کنیم! بنابرین، بهتر است هنگام خرید دستگاه سی ان سی به نرم افزار و محیط کاربری آن نیز توجه داشته باشیم. شما می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر با کارشناسان شرکت ماشین  سازی آریا تماس بگیرید.

خرید پرس وکیوم
پرس وکیوم کارکرده

استعلام قیمت محصولات

جهت استعلام قیمت انواع دستگاه ها، لطفا با شماره های دفتر فروش تماس حاصل نمایید

فهرست
فروش فوق العاده ماشین آلات CNC با اقساط 24 تا 36 ماهه( کلیک کنید )
+ +