دستگاه سی ان سی منبت کاری را بهتر بشناسیم

دستگاه سی ان سی منبت کاری

یکی از بهترین ابزارها و ماشین هایی که برای حکاکی و ایجاد الگو و طرح مختلف بر روی چوب استفاده می شود، دستگاه سی ان سی منبت کاری است که دقت و سرعت عمل آن بسیار چشمگیر و قابل توجه است. این دستگاه، با توجه به توانایی و قابلیت های خود، به خوبی می‌تواند در کنار خط تولید یک شرکت به فعالیت بپردازند و روند کار آنها را تسریع ببخشد. معرفی این دستگاه و ابزارهای به کار رفته در آنها به خوبی می‌تواند نحوه عملکرد آنها را نشان دهد. به همین دلیل، در این مطلب ضمن معرفی کلیاتی در مورد دستگاه سی ان سی منبت کاری و وظایف آن ، قطعات به کار رفته در آنها و نقش هر کدام از آنها را معرفی خواهیم کرد.

کلیاتی در مورد دستگاه سی ان سی منبت کاری

برای تعریف دستگاه سی ان سی منبت کاری می توانیم به دو بخش مجزای دستگاه سی ان سی و ابزار برشی مخصوص منبت کاری اشاره کنیم. قسمت سی ان سی این دستگاه ها همانند سایر دستگاه های سی ان سی عملکردی تحت کنترل نرم افزار دارد و کنترل عددی به عنوان سیستم اصلی کنترل آن ها شناخته می شود. اما نکته ای که باعث تمایز این دستگاه ها شده است، ابزار برشی و کلگی منبت کاری استفاده شده در آن است. تعداد کلگی در قسمت ابزار برشی این دستگاه‌ها مشخص می‌کند که دستگاه به صورت همزمان می تواند چند قطعه کار را برش دهد و به طور مستقیم و سرعت تولید کارگاه تاثیر گذار است. برای آشنایی بیشتر با دستگاه سی ان سی منبت کاری در ادامه قطعات آنها را معرفی می کنیم.

قطعات به کار رفته در دستگاه سی ان سی منبت کاری و وظیفه هر کدام از آنها

اگرچه یک بیننده یا یک مشتری در نگاه به دستگاه سی ان سی منبت کاری آنرا به شکل یک ماشین پیچیده و از این می بیند، اما از لحاظ فنی این دستگاه ها از چند قسمت و قطعه تشکیل شده است که در کنار یکدیگر ماشینی هوشمند و پیچیده به وجود آورده‌اند. این قطعات عبارتند از:

  • ابزار برشی یا کلگی: ابزار برشی یا کلگی به عنوان یک قسمت مهم و تعیین کننده در این دستگاه ها شناخته می‌شود و کارکرد و عملکرد اصلی دستگاه را تعیین می کند. در حال حاضر در فروشگاه ماشین سازی آریا دستگاه سی ان سی منبت کاری چهار کله، ۸ کله، ۱۲ کله و ۱۶ کله موجود است که هرچه تعداد کلگی آنها بیشتر باشد، سرعت دستگاه نیز بیشتر خواهد بود و می‌تواند قطعات کار بیشتری تولید کند.
  • محورها: محورها به عنوان پل ارتباطی بین اسپیندل و ابزار برشی شناخته می‌شوند و وظیفه حرکت دادن ابزار برشی در سه جهت x و y و z را برعهده دارند. تعداد محور ها مشخص کننده محدوده حرکتی ابزار برشی هستند و هرچه این تعداد بیشتر باشد، دستگاه الگوهای پیچیده تر و سخت تری را برش می دهد.
  • اسپیندل: اسپیندل رابط بین موتور محرکه و محور دستگاه است. در حقیقت این ابزار یکی از فاکتورهای تاثیرگذار بر سرعت حرکت دستگاه است. با صدور دستور از طرف نرم افزار کنترل، اسپیندل با سرعت تعیین شده حرکت می‌کند و محورها را حرکت می‌دهد.
  • موتور محرکه: نیروی محرکه اصلی دستگاه از موتور محرکه شروع می شود. توانایی و سرعت موتور محرکه با توجه به قدرت آنها تعیین می‌شود و معمولاً با توجه به هدفی که برای دستگاه در نظر گرفته شده است، این موتور ها انتخاب می شوند.
  • کنترلر یا صفحه کنترل: کنترلر به عنوان مهمترین و اصلی‌ترین ابزاری که اپراتور می تواند اطلاعات مورد نیاز را به نرم افزار دستگاه به دهد شناخته می شود. در این ابزار، یک صفحه کلید در اختیار تکنسین قرار می گیرد که هر بخش از آن برای یک قسمت از نرم افزار تعبیه شده است. تعیین سرعت دستگاه، جهت های حرکت و نحوه برش از مواردی هستند که در این صفحه مشخص می شود.
  • نرم افزار کنترل: نرم افزار کنترل به عنوان اصلی ترین بخش هوشمند دستگاه سی ان سی منبت کاری شناخته می شود که بر مبنای کنترل عددی وظیفه کنترل قسمت های مختلف آن را برعهده دارد. رایج ترین نرم افزار استفاده شده در این دستگاه ها نرم افزار Artcam که معمولا توسط شرکت‌های فروشنده آموزش داده می‌شود.
  • نرم افزار طراحی: نرم افزار طراحی معمولا به صورت یک بسته نرم افزاری همراه با نرم افزار کنترل در اختیار اپراتور قرار می گیرد. البته اپراتور می‌تواند از نرم افزارهای دیگری مانند تری دی مکس، فتوشاپ و کورل دراو برای طراحی الگوهای مختلف استفاده کند. نکته مهم در استفاده از این نرم افزارها این است که طرح نهایی با فرمت نرم افزار کنترل همخوانی داشته باشد.
  • شاسی و بدنه اصلی: شاسی به عنوان محل اصلی قرار گیری تمامی این قطعات در دستگاه سی ان سی منبت کاری شناخته می شود. اهمیت شاسی به این دلیل است که مانع از لرزش دستگاه و ایجاد خطا در برشهای آن می شود. اندازه شاسی و بدنه اصلی با توجه به توانایی و قابلیت دستگاه مشخص می شود.

برای کسب اطلاعات فنی بیشتر در مورد دستگاه های تخصصی، و اطلاع از قیمت آن ها با کارشناسان فنی و کارشناسان فروش ما در تماس باشید.

سی ان سی چوب و اجزای سازنده
قیمت پرس وکیوم

استعلام قیمت محصولات

جهت استعلام قیمت انواع دستگاه ها، لطفا با شماره های دفتر فروش تماس حاصل نمایید

فهرست
فروش فوق العاده ماشین آلات CNC با اقساط 24 تا 36 ماهه( کلیک کنید )
+ +