دستگاه پرس وکیوم

بخش های مختلف دستگاه پرس وکیوم و وظیفه هر کدام از آنها

دستگاه پرس وکیوم

یکی از بهترین ابزار هایی که برای روکش کردن سطوح مختلف و همچنین خمکاری آنها به کار گرفته می شود، دستگاه پرس وکیوم است که با چند ابزار ساده می تواند کارهای مختلفی انجام دهد. روکش کردن ممکن است به دلایل مختلفی انجام گیرد که برخی از آنها ساده و برخی نیز پیشرفته هستند. به عنوان مثال، روکش های پی وی سی در مورد درب سرویس های بهداشتی بیشتر به منظور جلوگیری از نفوذ رطوبت به کار گرفته می شوند و چندان زیبایی آنها مطرح نیست. اما در مورد کابینت های ممبران این قضیه کاملا متفاوت است و مسئله زیبایی بر مسئله مقاومت در برابر رطوبت پیشی می گیرد.

به همین دلیل شاهد هستیم که دستگاه‌هایی مانند دستگاه پرس وکیوم از طرفداران ویژه‌ای در تهیه لوازم منزل برخوردارند و در بخش‌های مختلف به کار گرفته می‌شود. اما زمانی که هدف از خرید این دستگاه‌ها، راه اندازی یک کارگاه جدید باشد، عملاً مسئله آشنایی با قطعات و بخش های مختلف دستگاه پرس وکیوم اهمیت پیدا می‌کند و لازم است که اپراتور نسبت به آنها آشنایی داشته باشد.

با توجه به سابقه دیرینه خود در شرکت ماشین سازی آریا ، رسالت خود می‌دانیم که در مورد هر کدام از این قسمت ها توضیح مختصری ارائه دهیم.

دستگاه پرس وکیوم : میز دستگاه پرس وکیوم

با کمی اغماض، می توان میز دستگاه پرس وکیوم را به عنوان مهمترین بخش آن تعریف کرد. این موضوع به این دلیل مطرح می‌شود که دسته بندی اصلی  این دستگاه ها بر مبنای تعداد میز ها انجام می گیرد و به دو دسته کلی پرس وکیوم تک سینی و پرس وکیوم دو سینی تقسیم بندی می شوند. وظیفه میز در این دستگاه ها ممکن است متفاوت باشد، اما به طور کلی نقش اصلی آنها را می توان نگه داشتن قطعه کار برای انجام فرایند روکش معرفی کرد. البته در برخی از این میزها می توان از تجهیزات اضافی نیز استفاده کرد که در مورد خمکاری چوب کاربرد وسیعی دارند. این دستگاه‌ها به همراه کوره  یک محیط بدون منفذ ایجاد می کنند که امکان خروج هوا از آنها وجود ندارد.

کوره حرارتی

زمانی که در مورد میز دستگاه صحبت می شود، ‌نمی توان کوره این دستگاه‌ها را نادیده گرفت و عملاً وظیفه این دو بخش از دستگاه با یکدیگر در ارتباط است. همان‌طور که میز دستگاه باعث نگهداری قطعه کار می شود، کوره به مانند یک درب بر روی آن قرار گرفته و یک فضای مهروموم ایجاد می کند. در داخل کوره المنت های برقی متعددی تدارک دیده شده است که می توانند درجه حرارت های مختلفی را تولید کنند. زمانی که دستور گرم کردن کوره توسط اپراتور صادر می شود، تعدادی از این المنت ها روشن شده و زمینه داغ شدن فضای داخلی میز را فراهم می کند. بعد از قرارگیری کوره بر روی میز، این درجه حرارت باعث نرم شدن روکش pvc و همچنین فعال شدن چسب زیرین آن می شود و عملاً لایه روکش بر روی قطعه کار قرار می گیرد.

کنترلر و زمان سنج

کنترلر بخش مهمی از دستگاه پرس وکیوم است که پل ارتباطی بین اپراتوری دستگاه محسوب می شود. در قسمت کنترلر، بخش‌های مختلفی تدارک دیده شده است که می توان به کمک آن حرکات و فرایندهای دستگاه را کنترل کرد. به عنوان مثال، در این قسمت اپراتور مشخص می‌کند که دمای دستگاه و دمای داخلی کوره به چه شکلی تغییر کند، تا چه زمانی کوره بر روی میز دستگاه حضور داشته باشد، و چه زمانی فرایند خلا و وکیوم صورت گیرد. اگرچه هوشمندی بخش کنترلر پرس وکیوم مانند دستگاه های سی ان سی نیست اما نقش آن در این دستگاه ها انکار ناپذیر است.

موتور مکنده

موتور مکنده بخشی از دستگاه است که به طور مستقیم با ایجاد خلا و وکیوم در ارتباط است. این موتور معمولا در قسمت پایین دستگاه و در زیر میز دستگاه پرس وکیوم قرار می گیرد و وظیفه آن مکش هوا از فضای بین کوره و میز است. در حقیقت به هر اندازه که موتور مکنده بتواند وظیفه خود را به شکل بهتری انجام دهد، وکیوم به شکل بهتری انجام می شود و قطعه کار کیفیت مناسبی خواهد داشت. البته با توجه به اندازه میز و همچنین حجم کار دستگاه، ممکن است قدرت موتور نیز با تغییر باشد.

دستگاه پرس وکیوم : رول pvc یا روکش

رول پی وی سی یا روکش یکی دیگر از قسمت هایی است که در انتهای میز دستگاه پرس وکیوم قرار میگیرد و وظیفه کشاندن روکش بر روی قطعه کار را برعهده دارد. اندازه رول pvc به صورت استاندارد و با توجه به ابعاد میز دستگاه انتخاب می شود. البته این رول ها در طول های مختلفی در بازار موجود هستند که با توجه به میزان حجم کار کارگاه و مدت زمان استفاده از دستگاه، می توان مدل های مختلفی از آن ها انتخاب کرد.

جک های پنوماتیکی

جک های پنوماتیکی وظیفه بلند کردن و حرکت کوره از سطح میز را برعهده دارند. با توجه به مدل دستگاه پرس وکیوم، ممکن است جک های استفاده شده در آنها متفاوت باشد. به عنوان مثال، در دستگاه های ریلی و واگنی از جک پنوماتیکی استفاده نمی شود. اما در مورد دستگاه های آسانسوری از جک های بزرگتری استفاده می شود و در مورد دستگاه های صندوقی از جک هایی استفاده می شود که تنها یک طرفه کوره را بلند می کنند.

ریل های حرکتی

ریل های حرکتی در مورد دستگاه پرس وکیوم واگنی به صورت تک سینی و دو سینی کاربرد دارد. این ریل ها به شکلی طراحی شده اند که کوره دستگاه به راحتی می تواند بر روی دستگاه به صورت افقی حرکت کرده و در زمان لازم بر روی میز قرار می گیرد. استفاده از ریل در حرکت کشویی کوره بسیار مهم است و باعث می شود که سختی کار با این دستگاه ها کاهش یابد.

گیره های کوره

گیره های کوره آخرین بخش یک دستگاه پرس وکیوم محسوب می شوند که وظیفه بستن کوره بر روی میز دستگاه و مهر و موم کردن آنها را برعهده دارند. کسانی که از صندوق های قدیمی استفاده کنند و با چفت های آنها آشنایی دارند به راحتی می توان عملکرد گیره های کوره را درک کنند و نحوه انجام وظیفه آنها را بشناسند امیدواریم ابهامات شما در مورد دستگاه های پرس وکیوم را به خوبی پاسخ داده باشد و اگر هنوز با مشکلی مواجه هستیم با کارشناسان فنی را در گروه ماشین سازی آریا در تماس باشید.

سی ان سی منبت
دستگاه CNC ام دی اف

استعلام قیمت محصولات

جهت استعلام قیمت انواع دستگاه ها، لطفا با شماره های دفتر فروش تماس حاصل نمایید

فهرست
فروش فوق العاده ماشین آلات CNC با اقساط 24 تا 36 ماهه( کلیک کنید )
+ +